Podstawowe zasady zdrowego żywienia

Podstawowe zasady zdrowego odżywiania:

  • Spożywaj 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu. Regularne spożywanie posiłków ogranicza podjadanie niezdrowych przekąsek w ciągu dnia, a to pomaga w utrzymaniu stałego poziomu cukru we krwi. Również regularne posiłki ograniczają ryzyko wystąpienia otyłości i cukrzycy typu II.
  • Pamiętaj o śniadaniu. Jest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, gdyż dostarcza energii na cały dzień i pobudza nasz układ pokarmowy do prawidłowego funkcjonowania. Śniadanie powinno się zjeść do dwóch godzin po przebudzeniu.
  • Pamiętaj o warzywach i owocach. Dziennie powinniśmy ich zjadać co najmniej 400g. Spożywanie warzyw i owoców dostarcza naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i soli mineralnych, które wspomagają nasz układ odpornościowy i prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego, jak i chronią przed ryzykiem wystąpienia chorób nowotworowych.
  • Często spożywaj ryby pochodzenia morskiego, które są źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Związki te wspomagają funkcjonowanie naszego układu krwionośnego, odpornościowego, jak i umożliwiają prawidłową pracę mózgu oraz chronią nasz wzrok.
  • Unikaj tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, które zwiększają ryzyko odkładania się cholesterolu w naczyniach krwionośnych i przyczyniają się do powstawania chorób układu krwionośnego.
  • Unikaj spożywania cukru. Większość słodyczy to tzw. „puste kalorie”, które nie dostarczają do naszego organizmu żadnych cennych składników odżywczych. Nadmierne spożywanie cukrów prowadzi do wystąpienia cukrzycy typu II, otyłości, miażdżycy, jak i próchnicy zębów.
  • Pamiętaj o piciu wody. Każdy z nas powinien wypijać co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Odwodnienie prowadzi do spadku funkcji poznawczych i wydolności fizycznej. Również odwodnienie powoduje zaburzenia funkcjonowania układu krwionośnego, moczowego i pokarmowego.
  • Ogranicz spożycie soli. W zamian używaj aromatycznych ziół.
  • Zamień przetworzone produkty zbożowe na produkty pełnoziarniste.
  • Unikaj grillowanych, czy też smażonych potraw.

 

Poniżej przedstawiamy prace Naszych Uczniów, którzy wiedzą jak prawidłowo się odżywiać.

Bibliografia:

 

  1. https://zywienie.abczdrowie.pl/jak-zdrowo-sie-odzywiac
  2. https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/podstawowe-zasady-zdrowego-zywienia
  3. https://pacjent.gov.pl/diety/jak-zdrowo-sie-odzywiac

 

Previous article

KARNAWAŁ 2021